Oliekeerringen, ook wel simmerringen genoemd, zijn geschikt voor het dichten van roterende onderdelen zoals (voor)assen, of verbindingen tussen onderdelen. Met de juiste keerring zorg je ervoor dat olie in het lagerhuis geen weg naar buiten kan vinden. Daarnaast houdt het vuil en vocht van buiten tegen. Deze keerringen zijn gemaakt voor roterende bewegingen en niet voor in- of uitschuivende toepassingen.
Ons assortiment bestaat uit oliekeerringen in diverse materialen, maatvoeringen en toepassingen. Zo hebben wij oliekeerringen van nitrilrubberen (NBR) of fluorelastomeer (beter bekend als FKM of Viton), eventueel beschikbaar in uitvoeringen met of zonder RVS veer. Eveneens verkopen wij ook uitgebreide assortimentboxen voor meer mogelijkheden bij diverse toepassingen.
In onze webwinkel vind je oliekeerringen in metrische maatvoering of in inches. Uiteraard kun je binnen de diverse categorieën filteren op de juiste buiten- en binnendiameter en hoogte.
In ons assortiment vind je diverse viton oliekeerringen. Viton, oftwel FPM/FKM (fluor-polymeer-rubber), is geschikt voor temperaturen tussen -20 tot +200°C en bestand tegen:
Oliekeerringen zijn standaard ontworpen voor drukloze toepassingen waarbij er geen drukverschil is tussen de af te dichten ruimtes. Hoewel deze standaard keerringen enige druk kunnen weerstaan, zijn er ook oliekeerringen voor hoge druk-toepassingen verkrijgbaar.
Een oliekeerring in de behuizing monteren kan op verschillende manieren. Van belang is dat je bij montage of het verwijderen nauwkeurig te werk gaat om beschadiging aan het materiaal te voorkomen. Je kunt de oliekeerring persen of een montageset gebruiken. In deze video van onze productspecialist Eerjan zie je hoe je een oliekeerring kunt (de)monteren.
Een oliekeerring bestaat in basis uit een rubberen of metalen buitenmantel, met daar binnenin aan de buitenrand een (metalen) verstevigingsring en eventueel een spiraalveer in de binnenrand. Sommige ringen zijn uitgevoerd met een stoflip.
De keerring heeft tussen de afdichtingslip en de as een uitsparing waarin een dun laagje olie komt. Deze olie duwt de lip van de as op en vormt als het ware een drempel waardoor de ring afdicht.
Om de juiste oliekeerring te kiezen voor jouw toepassing moet je rekening houden met de rotatiesnelheid, temperatuur en werkdruk. Bepaal daarnaast de juiste buitendiameter, binnendiameter en hoogte van de ring. Eveneens bepalen interne (de samenstelling van het vet/olie en externe (zure/corrosieve omgevingsfactoren) variabelen de geschiktheid van een keerring.
Voor de juiste afmetingen bepaal je de binnenmaat, buitenmaat en diepte. Je kunt hiervoor de behuizing en de as meten.
Wij staan voor je klaar.
Maandag - vrijdag 7 - 18 uur